Seznamte s naším novým HR Award týmem 👋
Nový HR Award tým by se vám rád představil a jdou na to trochu jinak než jste zvyklí. Chcete vidět jak?
„Pokud by to bylo možné, velmi rád bych se přihlásil do nějakého navazujícího programu…“ takto se vyjádřil ke své účasti v rozvojových programech Talent a Manažer pan Ing. Pavel Kapler, Ph.D, zaměstnanec Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU - dlouholetý manažer a šéf logistických operací výzkumného programu CARP (Czech Antarctic Research Programme). Následujícími řádky přibližujeme jeho nedávnou zkušenost v roli účastníka rozvojových programů Centra rozvoje kompetencí (CERPEK).
„O rozvojových programech jsem se dozvěděl z hromadného e-mailu pro zaměstnance a přihlásil jsem se na stránkách CERPEK, tedy online. Pak jsem z e-mailu nadřízeného zjistil, že to mělo jít přes něj; poněkud se jej tehdy dotklo, že byl v tomto obejit, ale vše jsme si vysvětlili, nadřízený mou účast na vzdělávacím programu podpořil a Personální oddělení zařídilo zbytek.“ V této době Přírodovědecká fakulta MU nově zastřešila rozvoj a vzdělávání zaměstnanců/kyň směrnicí děkana a na fakultě vznikla i pozice Specialisty pro rozvoj a vzdělávání. Veškerá komunikace a procesy byly tudíž v samém začátku. I přes tato drobná nedorozumění se ovšem podařilo vše zařídit tak, aby účasti v programu nic nebránilo.
Rozvojové programy realizované CERPEK jsou mezi zaměstnanci/kyněmi dlouhodobě velice žádané a poptávka stále převyšuje nabídku. Motivace ale už dávno není vnějšího charakteru a rozhodně se nikdo neúčastní vzdělávání tzv. „za trest“. Osobní potřeba rozvoje a získání nových schopností důležitých k práci je zde na prvním místě. Nejinak tomu bylo i u dr. Kaplera. „Mým hlavním motivem bylo navázání nových kontaktů a posílení mezifakultní spolupráce seznámením se s kolegy na zajímavých/klíčových pozicích MU, a hned na druhém místě další rozvoj mých manažerských dovedností.“ Motivace se u účastníků pojí i s osobními očekáváními od programu, která pan doktor považuje ve svém případě za naplněná. Pokud tomu tak v některých případech ale není, můžeme díky zpětné vazbě všech účastníků dále spolupracovat s CERPEK na zkvalitnění obsahu a také na cílenějším výběru jednotlivých účastníků na naší straně. Nominace probíhají kontinuálně ve spolupráci s vedoucími pracovníky fakulty. V návaznosti na to budou další výzvou individuální rozhovory, které si budou klást za cíl ověřit skutečnou potřebu a aktuálnost účasti v programu.
Co se týká obsahové stránky programů, je třeba, aby lektoři uspokojili celkem široké portfolio potřeb jednotlivých účastníků a pomohli rozvíjet různé úrovně manažerských dovedností. I tento náročný požadavek hodnotí dr. Kapler pozitivně a dodává: „…lektoři se snažili vycházet vstříc potřebám všech účastníků, i když pro některá specifická zadání občas nezbyl z různých důvodů prostor“. Obecně pak hodnotí absolvování celého programu jako velmi přínosné a spolu s dalšími účastníky jednoznačně doporučují dalším zájemcům, aby rozvojových programů využili, stejně tak jako i nabídky samostatných workshopů, které pro akademiky i neakademiky CERPEK připravuje.
Získané přenositelné dovednosti z rozvojových programů nabývají na důležitosti i v rámci excelentních terénních programů. Třeba toho, který každoročně probíhá v Antarktidě, a z kterého se poměrně nedávno vrátila další úspěšná expedice. „V obou kurzech (Talent i Manažer) bylo pro řízení expedic leccos použitelného… Některé techniky z těchto kurzů jsme úspěšně integrovali do našich standardních postupů i povinného předexpedičního školení pro účastníky antarktických výprav, takže možná i díky tomu a dobré přípravě nás žádná krize letos nepotkala.“
Věříme, že dovednosti a znalosti, které absolventi rozvojových kurzů získali, jim pomohou posouvat jejich každodenní práci na vyšší úroveň a díky osvojeným nástrojům bude jejich práce efektivnější. Pokud i Vy máte zájem posunout svoje vědění a kompetence dál, neváhejte se obrátit na fakultní koordinátorku – specialistku pro rozvoj a vzdělávání, Mgr. Elišku Sobotkovou.